Lussekatter.

 
Här har ni ett riktigt bra recept med saftiga lussekatter. Det ger 35 lussekatter detta recept. Dem här är super goda. Så detta får också 5 av 5 stjärnor :)
 
Ingredienser:

50g Jäst för söta deger.
100g Smör
5dl Mjölk
250g Arla kesella
1g Saffran
1½dl Socker
1½tsk Salt
17dl Vetemjöl
Russin 
1st ägg
 
225grader
 
  • Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till fingervarm, runt 37grader. Häll det över jästen och rör om till jästen har löst upp sig.
  • Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. 
  • Arbeten degen till den släpper från bunken. Ni kan tillsätta mer mjöl om de behövs
  • Låt jäsa övertäckt med en handduk i 30min. Sätt nu på ugnen. 
  • Baka ut degen till lussekatter. Lägg på en plåt 5*3 på varje plåt. Låt jäsa ytterligare 20-30min.
  • Rör ihop ett ägg och pensla sen lussekatterna med det. Och lägg ett russin i varje snurr.
  • Grädda i mitten av ugen i 5-7min
  • Låt svalna under en handduk på ett galler.

Kommentarer
Jasmine Lundvall

Muuums!


Blogg: http://jxsmine.blogg.se/
Robin

Jag har aldrig sett något som liknar lussekatterna på första bilden faktiskt =) Men det är ju kul att man får se lite nya bakelser ^^

Svar: De första är kransar :)
Lena


Blogg: http://thegamingground.com/
Robin

Ah, kransar alltså? =) Det måste jag seriöst talat testa asap ^^


Blogg: http://thegamingground.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback