Vörtbröd.

 
 
Detta bröd är super gott. Och jag tycker det är enkelt att göra. De är faktiskt godare än valigt köpebröd. Och ja g föredrar att baka med mörkt öl istället för julmust, jag tycker det bli godare med öl. Så ni borde ta och pröva att baka detta :) Det ger bara 2 limpor. Jag ger detta receptet 5 av 5 stjärnor :) 
 
Ingredienser: 

25g Jäst
25g Smör
33cl Mörkt öl eller Julmust
1dl Kvarg 10%
½dl Mörk sirap eller brödsirap
90g Vörtmix
1tsk Salt
5dl (275g) Rågsikt
5-6dl (275-330g) Vetemjöl special
1-2dl Russin
 
200grader
 
  • Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsatt sedan öl/julmust. Värm tills det är fingervarmt, runt 37grader.. Häll de sedan över jästen och rör om till jästen har löst upp sig.
  • Blanda ner kvarg, sirap, vörtmix och salt. Om ni vill ha russin i blanda i det nu. Blanda samtidigt du häller i rågsikt och när det har gått i ihop sig tillsätter du lite mjöl i taget. När allt mjöl är i blandat blanda i ungefär 10min.
  • När den har gått ihop sig strö på mjöl och täck sedan med en handduk. Låt degen jäsa i 45min. Sätt på ugnen nu. 
  • När den har jäst klart så ska du mjöla en bänk och lägga degen där. Dela den sen i två lika stora delar. Forma till avlånga bröd, ni kan lägga dem i smörade formar men annars kan ni lägga dem på en plåt med bakplåtspapper. 
  • Låt dem sen jäsa i ytterligare 30min ungefär. 
  • Grädda i nedre delen av ugnen i 35min. Låt dem sedan svalna under en handduk på galler. 

Kommentarer
Robin

Jag tror faktiskt jag aldrig testat den där typen utav bröd tidigare =) Men nu har jag ju receptet och allt ;)


Blogg: http://thegamingground.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback