Mod.

Mod har verkligen stor betydelse för varje människa. Man måste ha mod för att må bra. För det är modigt att vara just den man är. Men dem flesta är inte. Dem vill inte visa vem dem är, för dem är rädda för vad andra kommer säga och tycka. Men mod har  så många andra betydelser också. 
 
För jag anser om man inte kan vara den man är när man är själv. Så kan man inte vara lycklig i ett förhållande, man kan dessutom inte hitta den rätte. För om man inte vill visa vem man är, så visar man ju en falsk sida till sin partner, familj och vänner. Men sen kan det vara så att man kanske vågar visa sitt rätta jag till just den rätte. 
 
Men att ha mod kan vara att göra saker man aldrig kunna göra. Man kanske är rädd från att hoppa från en hög höjd, men för att komma över det måste man hitta modet till att göra det. Jag kände en person, hen stog mig väldigt nära. Hen var så rädd för att falla och förlita sig på någon och bara känna att man kan falla tillbaka på hen. Men hen lyckades hitta modet att låta sig fall, låta sig lita på någon, låta sig älska just hen. Men sen känner jag en till som också är rädd för att satsa på ett förhållande, rädd för att ens vara i ett förhållande. Den kan inte hitta sitt mod att göra det. Hen kan inte låta sig falla för någon, hen ska leva singel och gå från en person till en annan person hela tiden.
 
Jag anser att här i livet måste man hitta sitt mod för att kunna ta sig fram i livet. För utan sitt mod kan man inte leva, man låter inte folk lära känna dej just som du är. Du är bara ett skal, du är död du är inte levande. Men hittar du modet för att visa vem den du är och vara stolt för just den du är så kommer du bli glader och du kommer bli lyckligare. Det skulle gå lättare att hitta sitt mod om det inte skulle finnas någon som berättar vad som är fel med dej.
 
För de är just mobbarna som tar modet från andra eftersom dem själva har inget mod. För dem vågar inte vara sig själv, dem vill bara försöka passa in och visa en sida och person som dem inte är. Jag har själv blivit utsatt för det både i skolan och hemmet. Men jag lyckades inte hitta modet själv, jag var tvungen att ta hjälp av en psykolog för att hitta det. För det hade gått så lång tid, så jag visste inte vem jag var riktigt. Jag var tjejen med depression och ångest. Det var vem jag var eller det trodde jag. Tills jag mötte någon som öppnade och knäckte mitt skal så jag lyckades vara vem den jag är.
 
Så mitt tips till er som läser detta och inte har modet att vara er själva. Är att våga visa vem du är, det är ingen som kommer hata er för dej. Dem som hatar er är dem som själva inte har något mod. Lyssna inte på dem, ingen kan berätta för dej vem du ska vara, hur du ska bete dej eller vad du ska göra. Det bestämmer du själv.

Kommentarer
pappa

Man ska bemöta andra som man vill bli bemött själv.Man ska inte prata skit om andra,eller ljuga ihop en massa saker.Jag håller fullständigt med dig,Lena.Man ska vara ärlig mot sig själv och andra.Man måste kunna stå för sina egna åsikter och inte bara göra som andra gör.KRAM PAPPA


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback